Search
Close this search box.

ساخت نخستین لباس عروس به وسیله پرینتر سه بعدی در سریلانکا

برای تمام انسان ها، جشن عروسی یکی از خاطره انگیز ترین لحظات زندگی است. از مهمانی رمانتیک، تا پاسداشت روابط خانوادگی و به خصوص عروس، که لباس و زیبایی آن همه را تحت تاثیر قرار می دهد. حالا برای یک زوج سریلانکایی، این روز ویژگی منحصر بفرد دیگری هم داشت. علاوه بر زیبایی همیشگی عروس، لباس عروس ساخته شده با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی، درخشش ویژه ای به عروس داده بود. این لباس که به وسیله چارلین ترینگ، طراح مد سریلانکایی تهیه شده بود؛ لقب نخستین لباس عروس تهیه شده به وسیله پرینتر سه بعدی در سری لانکا را به خود اختصاص داد و با توجه به بازخورد های مثبت آن، احتمالا آخرین لباس نیز نخواهد بود.

موسس برند نوگرای مد و طراحی چارلین، چارلین ترینگ، می گوید که در مورد قابلیت های تکنولوژی پرینت سه بعدی در مد و لباس مطالب زیادی شنیده بود ولی تجربه زیادی در مورد این تکنولوژی نداشته است. اما این ناآشنایی، تاثیری در روند کار او نداشته است. در هر صورت او تصمیم می گیرد که یک لباس عروسی با تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای عروس خوش شانس طراحی کند و در این راه از نخستین شرکت پرینت سه بعدی در سریلانکا –  3D Concept Studio –   کمک گرفته است.

ساخت نخستین لباس عروس به وسیله پرینتر سه بعدی در سریلانکا

چارلین ترینگ می گوید : از نخستین بار که در مورد این اختراع مطالبی شنیدم، همیشه در در فکر چگونگی استفاده از آن در طراحی های خود بودم. در ادامه می افزاید: در همین زمان، با توجه به اینکه این شیوه طراحی تاکنون در سریلانکا مورد استفاده قرار نگرفته بود و به طور کلی غیر مرسوم بود، مجبور بودم تا برای یافتن مشتری مناسب کمی صبر کنم. مشتری که درخواست یک لباس عروس غیرمعمول را داشته باشد می توانست گزینه ایده آلی در این مورد باشد زیرا با استفاده از روش های معمول طراحی – به جز پرینت سه بعدی – من راهی برای برآورده کردن انتظارات او نداشتم.

ترینگ طراحی مفهومی لباس را انجام داده و با کمک مهندسان و طراحان شرکت 3D Concept Studio این ایده را به فایلی سه بعدی برای استفاده در دستگاه های پرینتر سه بعدی تبدیل می کند. ترینگ در این پروژه می باست لباس شبی زیبا برای عروس تهیه کند که آن را دوست داشته باشد و مجبود بود برای این امر، دنیای مد را با تکنولوژی پرینت سه بعدی پیوند دهد و با این کار او به سرعت توانست خود را با سیستم ساخت افزایشی (Additive manufacturing) وفق دهد.

ترینگ در ادامه توضیح می دهد که : من در زمینه اینکه یک جسم چگونه خلق می شود بسیار دقیق هستم بنابراین سوالات بسیار زیادی در زمینه پرینترهای سه بعدی از کارشناسان 3D concept Studio داشتم که این سوالات ذهن من را در مورد این تکنولوژی آگاه کرد. این اطلاعات به من فهماند که در کجا و چگونه میتوانم پرینت سه بعدی را در کار طراحی وارد کنم. و نتیجه نهایی تمام این تلاش ها ، لباس عروسی بسیار فاخر بود که عروس نه تنها از پوشیدن آن بسیار هیجان زده شود بلکه با تنها لباس از نوع پرینت شده در کشور، در راهروهای محل برگزاری جشن قدم بزند.

لباس عروسی که با استفاده از ساخت افزایشی و توسط شرکت فعال در زمینه پرینتر سه بعدی ساخته شده بود، نه تنها یک افق در زمینه تکنولوژی سه بعدی بود، بلکه یک کالای کاملا خاص و منحصر بفرد بود که عروس از پوشیدن آن لذت می برد. مدیر عامل شرکت 3D Concept Studio در مورد این لباس می گوید: این لباس عروس مخصوص نه تنها زیبا بود، بلکه عروس می توانست به سادگی با عوض کردن دامن لباس خود و پوشیدن دامنی راحت تر که برای لباس تعبیه شده بود، بین مراسم عروسی و پذیرایی تغییر وضعیت دهد.

ساخت نخستین لباس عروس به وسیله پرینتر سه بعدی در سریلانکا

شرکت 3D Concept Studio در سال 2013 تاسیس شده و نخستین شرکت نمونه سازی سریع در سریلانکا است که در زمینه طراحی دوبعدی و سه بعدی و کات لیزر فعالیت می کند. فلسفه این شرکت گسترش و استفاده از قابلیت های پرینتر های سه بعدی در زمینه های مختلف است. این شرکت پیشتر با همکاری یکی از دانشگاه های سریلانکا, به دانشجویان این دانشگاه امکان ساخت مدل های طراحی شده شان توسط پرینت سه بعدی را داده بود و اکنون با پرینت سه بعدی نخستین لباس عروس در سریلانکا، دریچه ای جدید برای طراحان مد و لباس در این کشور فراهم آورد. به گفته مدیر این شرکت : اکنون دیگر وقت آن است که طراحان و فعالان صنعت مد، با کنار گذاشتن روش های قدیمی، بازه وسیع تری از طرح ها و مدل ها را خلق کنند.

منبع: + / ترجمه اختصاصی از شرکت پژوهشگران صنعت آرتا

به اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *