Search
Close this search box.

پرینت سه بعدی با روش Multi Jet Modeling

پرینت سه بعدی با روش Multi Jet Modeling یا به اختصار MJM توسط شرکت 3D Systems ارائه شد و شبیه چاپ جت جوهر است، با این تفاوت که چاپ به‌صورت سه‌بعدی و با کنترل کامپیوتری انجام می‌گیرد. سر چاپگر سه بعدی شامل تعداد زیادی جت (بیش از 100 عدد) است که به‌صورت خطی آرایش یافته‌اند. در این فرآیند، مواد ترموپلیمر (موم) و آکریلیک فتوپلیمر توسط جت‌ها و متناظر با مقاطع قطعه روی پلتفرم ریخته شده و لایه‌ها و تکیه‌گاه‌های موردنیاز را ایجاد می‌کنند. برای شکل‌دهی لایه‌ها، سر چاپگر در راستای X و پلتفرم دستگاه در راستاهای Y و Z حرکت می‌کنند. وقتی ساخت یک‌لایه تمام شد، پلتفرم به‌اندازه ضخامت یک‌لایه به سمت پایین حرکت کرده و فرآیند مجدداً تکرار می‌شود.

شکل زیر شما­تیک مراحل کار در پرینت سه بعدی با روش multi jet modeling را نشان می‌دهد. شرکت 3D Systems محصولاتی با نام‌های ترموجت 88، ترموجت 2000، Invision، Invision HR 3D  را تولید می‌کند که تمامی این دستگاه‌ها از تکنولوژی MJM سود می‌برند. کاربرد اصلی دستگاه Invision HR 3D با توجه به‌وضوح تصویر بالای آن در زمینه ساخت جواهرات می‌باشد.

 

کاربردها Multi Jet Modeling

کاربرد اصلی Thermo Jet ساخت مدل‌های تجسمی عموما مومی است اما از آن در ساخت الگوهای ریخته‌گری دقیق و مرجع برای قالب‌سازی سریع نیز استفاده می‌شود.

پرینت سه بعدی با روش Multi Jet Modeling

 

 

مزایا Multi Jet Modeling

  • کارآمدی و راحتی استفاده: وجود تعداد زیادی جت باعث می‌شود خروج مواد به‌صورت پیوسته و با تفکیک‌پذیری بالا میسر گردد. در MJM مستقیماً از فایل STL برای ساخت مدل‌ها استفاده می‌شود و هیچ‌گونه آماده‌سازی قبلی نیاز نمی‌باشد. همه این عوامل باعث شده این س
    یستم کارآمد و استفاده از آن ساده شود.
  • صرفه اقتصادی: در MJM از مواد ترموپلیمر ارزان استفاده می‌شود.
  • ساخت سریع
  • قابلیت استفاده در دفتر کار: چون سیستم تمیز، ساده، کارآمد و کوچک است، ازاین‌رو به تأسیسات خاصی نیاز ندارد همچنین به خاطر قابلیت شبکه شدن می‌توان چندین سیستم کامپیوتری را به آن متصل نمود.

معایب Multi Jet Modeling

  • حجم کوچک ساخت
  • محدودیت مواد: مواد مورد استفاده در این سیستم به ترموپلیمرهای Thermo Jet 2000 و Thermo Jet 88 محدود می‌شوند.
  • دقت نسبتاً پایین

 

به اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *