Search
Close this search box.

آینده سبز تولید فیلامنت های پرینتر 3 بعدی

جریان جدیدی، زباله های پلاستیکی را به فیلامنت های پرینتر 3 بعدی تبدیل می کند تا افرادی که زباله ها را جمع می کنند، را از فقر نجات دهد.

آیا جریان جدید شرکت های آلمانی را به خاطر می آورید؟ در اوایل 2016، این Start up در جدیدی را به روی یک راه حل بسیار جالب و اقتصادی برای پاکسازی کوه های زباله در این دنیای رو به توسعه، گشود : یک اکوسیستم پرینتر 3 بعدی که زباله های PET را با تبدیل به فیلامنت، بازیافت می کند. این کارنه تنها محیط پرینتر 3بعدی را دوستانه تر و آسان تر می کند، بلکه می تواند در کشورهای در حال توسعه، به آسانی سطح زندگی افرادی که زباله ها را جمع آوری می کنند را با یک درآمد قابل قبول برای زندگی، ارتقا دهد. این Start up آلمانی، بسیار تلاش کرد تا یک کارخانه ی تولید کوچک در آفریقا یا دیگر مناطق در حال توسعه ایجاد کند، و به تازگی توانسته است یک کمپین با نام Kickstarter را راه اندازی کند تا رول های فیلامنت خود را با قیمتی بسیار رقابتی به فروش برساند.

در کشورهایی مثل تانزانیا، تقریبا تمام زباله ها به صورت غیرقانونی دفن شده و نتیجه ی آن انباشتگی زباله در شهرهای زاغه نشین می شود. در مرکز کشور Dar es Salaam، افرادی که زباله ها را جمع آوری می کنند کمتر از 1.50 دلار برای 12 ساعت کار در روز برای جمع آوری زباله دریافت می کنند، که در نهایت این زباله ها یا دفن می شوند و یا اینکه سوزانیده می شود. علاوه بر آن، افرادی که زباله ها را گردآوری میکنند، رانده شدگان اجتماعی هستند که در شرایط خیلی بد زندگی می کنند. خوشبختانه، تیم جریان جدید، به یک راه حل جذاب دست یافته اند: پایه گذاری اکوسیستم پرینتر 3 بعدی که نه تنها یک فیلامنت بازیافت شده با قیمت منطقی را فراهم می کند، بلکه سطح زندگی افرادی که زباله ها را گردآوری میکنند را نیز ارتقا می دهد.

این یک راه حلی است که تمام مزایای انقلاب پرینتر 3 بعدی را در بر می گیرد، بدین معنی که به سرعت اقتصادی می شود. آفریقا، به صورت خاص یک بازار قابل رشد در نظر گرفته می شود، چرا که تولید غیر متمرکز در آن می تواند یک رشد بزرگی را برای تجارت های کوچک با دور زدن موانع اقتصادی، فراهم کند. Start up های آفریقایی، البته می توانند فیلامنت های گرانی را وارد کنند، اما آنها با مواد پلاستیکی احاطه شده اند. تحت راهنمایی جریان جدید، افرادی که زباله ها را گردآوری میکنند، با دریافت یک درآمد قابل قبول برای زندگی، می توانند زباله های PET را جمع آوری کنند تا در کارخانه های محلی به فیلامنت های پرینتر 3 بعدی تبدیل شوند. تا 30 درصد سود این کار می تواند به افرادی که زباله ها را جمع می کنند داده شود، و در عین حال، فیلامنت به خودی خود می تواند یک افزایش پایدار را در آن منطقه ایجاد کند. و البته، کوه های زباله آغاز به ریزش می کنند.

آینده سبز تولید فیلامنت های پرینتر 3 بعدی

این یک مفهموم فوق العاده است، که توسط نوع آوری تکنولوژی فوق العاده جریان جدید، حمایت شده است. آنها یک extruder که می تواند زباله های PET را به فیلامنت تبدیل کند را با هزینه کمتر از 1000 دلار پایه گذاری کرده اند که هم اکنون در بیشتر کارخانه های تولیدی در مقیاس کوچک در سراسر جهان استفاده می شود. همانطوری که پایه گذار این Start up، آقای Jasper Middendorp توضیح داد، این ایده از تجربه اش در کنیا نشات گرفته است. او گفت: « تنها با دیدن افرادی که زباله ها را گردآوری می کنند، نحوه ی زندگی آنها، کاری که باید با پلاستیک انجام بدهند و چگونه جنگیدن آنها برای حمابت از خانواده هایشان». «این ایده با دیدن راه هایی که می توانیم از طریق آنها زندگی افرادی که زباله ها را جمع آوری میکنند ارتقا دهیم و همچنین ارزش بالای کالاهایی که می توانیم تولید کنیم، شکل گرفت.»

بنا به این دلایل، Middendorp تصمیم گرفت تا به کشورهای در حال توسعه با بهره برداری از یک تغییر کوچک در صنعت پرینتر سه بعدی، کمک کند. با این وجود، فیلامنت ها معمولا دارای هزینه ای بیش از 25 دلار برای هر یک کیلوگرم دارند، پلاستیک به تنهایی هزینه ی جزیی برابر 7 سنت برای هر یک کیلوگرم را در بردارد، و می تواند با یک هزینه ای بسیار جزیی بازیافت شود. با ترکیب این مورد با رشد تقاضای فیلامنت (بر اساس پیش بینی اخیر Gartner، بازار پرینتر 3 بعدی در سال های پیش رو 2 برابر خواهد شد)، فرصت بسیار ارزشمندی برای بازیافت فیلامنت های مقرون به صرفه قلمداد می شود.

افراد با انگیزه این Start up، در حال حاضر سخت تلاش می کنند تا تسهیلات تولید خود را گسترش دهند و به دنبال راه های مختلفی هستند تا یک اکوسیستم پایدار را پایه ریزی کنند. 120 بطری PET می تواند به یک کیلوگرم مواد اولیه پرینتر سه بعدی تبدیل شود و این قدرت اقتصادی را دارد تا درآمد افرادی که زباله ها را گردآوری میکنند را تا 20 برابر افزایش دهد. Middendorp می گوید: «جادوی حقیقی پرینتر 3 بعدی به عنوان یک ابزار می تواند هنگامی که ما آن را به سمت مشکلات دنیای حقیقی هدایت می کنیم و در دستان کسانی که بیشتر از همه نیاز دارند قرار دهیم، مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل، ما 25% سود خود را در ابتکارات تولید خلاقانه محلی، به جریان انداختیم. مواردی مانند پرینتر های 3 بعدی ساخته شده از زباله های الکترونیکی تا تجیهزات فرز CNC در مقیاس کوچک.» با این کار، او به این نتیجه می رسد که ارزش اقتصاد محلی را بالا برده و شغل های بیشتر ایجاد می شود.

آینده سبز تولید فیلامنت های پرینتر 3 بعدی

هدف اول جریان جدید این است که اولین 5000 رول فیلامنت بازیافتی که در محل تانزانیا تولید شده را با کمک شرکای محلی کامل کند. با توجه به جریان جدید، کیفیت آن کاملا برابر با استانداردهای بازار است. دیروز، آنها یک کمپین Kickstarter را راه اندازی کردند تا این فیلامنت های بازیافتی را تولید کرده و کمکی را دریافت کردند تا شرکت خود را گسترش دهند. این رول ها با قیمت های کاملا رقابتی 25 دلار و همچنین نمونه های خیلی خاص (نزدیک به 28 دلار) موجود می باشد. تولیدات پرینتر 3 بعدی که از این PET های بازیافتی استفاده می کند، با مناقصه های بالاتر به مصرف می رسد.

اگر کمپین موفق باشد، کمک های گردآوری شده، برای افزایش فضای تولید آنها در آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد. این کمپانی با انگیزه، به دنبال شهرهای دیگر در کشورهای در حال توسعه می گردد. او می گوید: «ما فکر می کنیم این تکنولوژی می تواند در این کشورها استفاده شود. بیشتر مشکلاتی که تکنولوژی در مورد توزیع و جابه جایی حل می کند، در این جاها بزرگتر است»

در سالهای آینده، آنها امیدوارند که بتوانند تا 50،000 کیلوگرم فیلامنت را به فروش برسانند. چنانچه موفق باشند، آنها توانسته اند 6،000،000 بطری پلاستیکی را از خیابان ها پاک کنند و تا 200،000 دلار به شغل های کوچک و کم درآمد سرازیر می شود. این اکوسیستم پرینتر 3 بعدی، می تواند تاثیر به سزایی در بروی زندگی روزانه فقیرترین افراد دنیا بگذارد.

 

منبع: + / ترجمه اختصاصی از گروه تحقیق و پژوهش شرکت پژوهشگران صنعت آرتا

به اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 پاسخ

  1. سلام، امیدوارم که حالتون خوب باشه
    بابت سایت خوبی که دارید بهتون تبریک میگم
    بنده علاقه مند به بازیافت پلاستیک و تولید فیلامنت دارم، اگر مقالات دقیق تر و تخصصی تر هم قرار بدهید ممنون میشم

    1. درود بر شما، لطفا با واحد مهندسی خدمات پرینت سه بعدی شرکت تماس حاصل فرمایید. حتما راهنمایی های لازم انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *