Search
Close this search box.

جان یک زن کره ای با چاپ سه بعدی جمجمه سر نجات یافت

در آخرین شماره ی مجله “عذر میخوام، آنها چه کردند؟” یک تیم از جراحان کره ای توانستند با موفقیت چاپ سه بعدی جمجمه سر که توسط پرینتر سه بعدی ساخته شده را به جمجمه ی یک بیمار پیوند بزنند. بیمار خانم 60 ساله ای بود که بعد از اینکه یک سردرد غیر منتظره را تجربه کرد به بیمارستان دانشگاهی Chung-Ang مراجعه کرده و سی تی اسکن نشان داد که وی از خونریزی زیر عنکبوتیه ی مغز که به معنی خونریزی بین مغز و بافت هایی که آن را پوشانیده است، رنج می برد؛ که بیماری بسیار نادری محسوب می شود. این شرایط به وضوح یک تهدید جدی زندگی وی به شمار رفته که در اسرع وقت برای بهبود نیاز به جراحی داشت.

جان یک زن کره ای با چاپ سه بعدی جمجمه سر نجات یافت
در حال جراحی ایمپلنت پرتز جمجمه سر با روش پرینت سه بعدی

تیم جراحی که توسط پروفسور Kwon Jeong-tek  و  Lee Mu-yeol از بخش مغز و اعصاب CAUH’s رهبری می شدند، بایستی ابتدا مسیر ورود خون به دیگر بخش های مغز را مسدود می کردند تا از خونریزی های دیگر جلوگیری کنند. سپس بخشی از جمجمه ی بیمار را برداشته تا فشاری که باعث ورم مغز میشده را کاهش دهند. اما متاسفانه در این حین، مغز وی در بخشی از جمجمه که برداشته شده بود افتاده و نیاز به پیوند جمجمه پیدا می کند.

با وجود اینکه بسیار غیر قابل باور است، جراحان، بخش بزرگی از جمجمه ی بیمار را با پرینتر سه بعدی پیش تر جایگزین کرده بودند. اخیرا نیز پزشکان توانستند جان یک کودک را با بیماری hydrocephalus با استفاده از پرینتر سه بعدی نجات دهند و جمجمه ای در سه تکه ی تیتانیومی را پیوند دهند. بیمار مشروحه نیز توانست از این بیماری مهلک با استفاده از صفحه ی پرینت شده از دستگاه پرینتر سه بعدی، جان سالم به در برده و به زندگی عادی بازگردد. در مورد خانم بیمار کره ای، از سوی موسسه  Korea Institute of Industrial Technology (KIIT) در Gangwon کمک رسانی شد، یعنی شهری که در آن متخصصان از اسکن CT وی استفاده کردند تا به مدلی برای ساخت جمجمه ی وی دست یابند و سپس این مدل را با تیتانیوم خالص پرینت کردند. جمجمه ی جدید کاملا با سر بیمار تطابق داشته و جراحی با موفقیت به پایان رسید.

در حالیکه جراحان پیشتر مشغول جایگزینی بخش هایی از جمجمه ی بیماران با ایمپلنت های ترکیبی و صفحه های مرتبط بودند،  این تکنولوژی همیشه کامل نبوده است. مطابق گفته ی دکتر Kwon، مواد استفاده شده برای جایگزینی جمجمه، شامل سیمان هستند، که وزن بالا از مهمترین نقاط ضعف آنها است و همچنین بسیار سخت است که با چنین موادی شکل دقیقی از جمجمه ی بیمار را ساخت. تیتانیوم پرینت شده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی قوی است، وزن کمی دارد و می تواند به گونه ای طراحی شود که کاملا متناسب با بیمار باشد. همچنین جمجمه ی پرینت شده ی سه بعدی، نه تنها بسیار در هزینه بهینه است، بلکه بسیار سریع نیز است و می تواند سریع تر نیز عمل کند که خبر بسیار خوبی برای افرادی است که نیاز به جایگزینی فوری دارند.

جان یک زن کره ای با چاپ سه بعدی جمجمه سر نجات یافت
بیمارستان دانشگاه Chung-Ang

آسیب های مغزی از خطرناک ترین و مهلک ترین مواردی است که ممکن است برای بیماری پیش بیاید و من اقرار می کنم که بیشتر روش های درمانی باعث شگفت زدگی من نمی شوند، اما جراحان مغز، باعث می شوند که از شگفتی بخواهم به زیر میز بخزم!

موارد بسیاری می تواند به دلیل آسیب مغزی یا ناراحتی مغزی از دست برود، حتی اگر صحبت ازتمام زندگی فرد در میان نباشد، مریض امکان دارد توانایی صحبت کردن، راه رفتن یا حتی حرکت تمام بدن خود را از دست بدهد، و حتی خاطرات و جنبه های شخصی خودرا ،که این موارد به طور کامل از حافظه ی وی پاک می شود. پیچیدگی و حساسیت مغز، این ارگان را بسیار منحصربه فرد تر از دیگر ارگان های بدن قرار می دهد و هنگامی که بایستی بافت های تولید شده با استفاده از پرینترسه بعدی مورد استفاده قرار گیرد، حساسیت بالایی وجود دارد، بنابراین برای تولید دوباره ی جمجمه، که یک رکن اصلی در حداقل کردن خسارات سر و بیماری های مربوطه محسوب می شود، بایستی بسیار دقت شود. به راستی فکر می کنید تکنولوژی پرینت سه بعدی چگونه جراحی های آینده ی از این نوع را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

ترجمه اختصاصی توسط تیم تحقیق و توسعه شرکت پژوهشگران صنعت آرتا / منبع: +

به اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *