Search
Close this search box.

تولید خودرو با دستگاههای چاپگر سه بعدی

بسیاری از خودروسازان در تلاشند تا از راه های مختلف خودروهایی  سبزتر و هاهنگ تر با محیط زیست تولید کنند.سیستم های هیبریدی،خودرو های برقی و سوخت های زیستی تنها چند نمونه از موج های به راه افتاده در کاهش وابستگی ما به سوخت های فسیلی هستند.اما اکنون،با معرفی سوپرخودرو ی سبک و سریع  “Blade” ،که به وسیله ی تکنولوژی پرینتر سه بعدی ساخته شده است، “دیورجنت میکروفکتوریز” تنها به ایجاد موج هایی کوچک بسنده نکرده و در حال تغییرات اساسی در این زمینه هستند.

615_413_701BFinM

“بلید” که به عنوان اولین سوپرخودرو ساخته شده با پرینتر سه بعدی در جهان شناخته می شود، اکنون در نمایشگاه انجمن جامدات سان فرانسیسکو در حال نمایش است.این مجمع مکانی برای نمایش محصولات و تکنولوژی های نو و گسسته از هم میباشد که از درهم آمیختن ایده ها و امکانات دنیای نرمافزار،سخت افزار و اطلاعات متولد شده اند.”بلید” خودرویی است که از طرف “دیورجنت میکروفکتوریز ” در این نمایشگاه شرکت داده شده است.اکنون نگاهی به مشخصات و آرایش آن میاندازیم و سپس هدف نهایی دیورجنت را از این خودرو شرح خواهیم داد.

DM_Blade_04

“بلید” با تکنولوژی  جدیدی ساخته شده است.شاسی این دستگاه یه صورت ماژولار و از قطعاتی با آلیاژ فلز ساخته شده است که تماما توسط پرینتر های سه یعدی پرینت شده اند و به هر کدام از آنها یک “گره” گفته می شود.این گره ها به وسیله ی  تیوب های فیبر کربنی به هم متصل شده و توانسته اند ساختار فوق سبکی را خلق کنند که به گفته ی دیورجنت می تواند در 30 دقیقه ساخته شود. این تقریبا مشابه لگو برای بزرگسالان است. در ویدیو زیر، یک حقه ای را نشان می دهد که در آن تمام ساختار گره ها را توانسته در یک کوله پشتی حمل کند.

وزن کل شاسی تنها 46 کیلوگرم است که 27.5 کیلوگرم مربوط به هر کدام از گره ها و 18.5 کیلوگرم باقی مانده مربوط به فیبر های کربنی است.وزن کلی “بلید” 630 کیلوگرم است.برای یک مقایسه مختصر، آریل اتم 612 کیبوگرم و بوگاتی ویرون بیشتر از 1814 کیبوگرم وزن دارد.

IMG_1333

بر پایه اطلاعات دیورخنت، “بلید” با یک موتور توریبو شارژ 700 اسب بخار تغذیه میشود که توانایی کارکردن با CNG  و هم گازوییل را داراست.دیورجنت اعلام کرده که این خودرو در نزدیک به دو ثانیه سرعت خود را از 0 به 60 مایل در ساعت خواهد رساند.آریل اتم (با موتور ….اسب بخار)در 2.9 ثانیه این کار را انجام میدهد و یک ویرون سوپر اسپورت (با موتور 1200 اسب)در 2.5 ثانیه به 62 مایل در ساعت خواهد رسید.تا اینجای کار اطلاعاتی مربوط به خودروهایی با سیستم ها و کارکردهای متفاوت بود،ولی منظور چیست؟و چرا در این مقاله هیج کدام ار نمودارهای معمول برای بررسی خودروها مانند جدول MPG و یا سوخت های مختلف و آلاینده ها مورد بررسی قرار نگرفت؟خوب،دیورجنت در نظر دارد تا از زاویه ای کاملا متفاوت  آلودگی های حاصل از تولید را کاهش دهد و این امر با تغییر کل پروسه تولید ماشین ها حاصل می شود.مدیر عامل شرکت،کوین زینگر، به این امر اشاره دارد که 80 تا 90 درصد تخریب های زیست محیطی حاصل فرآیند تولید است.

DM_Blade_01

DM در مصاحبه با یک نشریه می گوید: “تمرکز اصلی ما روی کاهش اساسی مواد اولیه، انرژی مورد نیاز،آلودگی و هزینه تولید خودرو است، و همچنین ابزارهای تولید و نوع آوری جدیدی را در تیم های کوچک و مختلف سراسر جهان قرار دهیم.  .در ادامه نیز می گوید: “برای رسیدن به این هدف، ما ابزارهایی که مردم برای راه اندازی یک کارخانه کوچک لازم دارند را مهیا کرده و تکنولوژی هایی را که برای ساخت خودرو لازم است در اختیار آنها قرار می دهیم.ما همچنین تعداد محدودی از خودرو های با تکنولوژی بالای خود را که در کارخانجات کوچک ما ساخته خواهد شد،خواهیم فروخت.”اینبدین معناست که که دیورجنت تنها در فکر تولید خودرو نیست بلکه در فکر گسترش تکنولوژی و روش کار خود برای بقیه صنایع و تولیدات است. در هر حال دیورجنت در نظر دارد سالیانه 10000 دستگاه “بلید” را تولید کند.با تولید این دستگاه ها در کارخانجات کوچکتر که به ماشین آلات و انرژی کمتری نیاز دارند،مصرف و آلودگی کاهش خواهد یافت.

به اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn