Search
Close this search box.

فیلامنت انعطاف پذیر با مقاومت حرارتی بالا و سرعت سریع پرینت سه بعدی

تقریبا یک سال پیش بود که شرکت colorFabb اعلام کرد که در حال همکاری با شرکت Eastman Chemical برای ایجاد تغییراتی عمده در بازار فیلامنت های پرینترهای سه بعدی می باشد. این همکاری با معرفی فیلامنت nGen به نتیجه رسید. فیلامنتی با قابلیت های بسیار زیاد که به خاطر پایداری و سهولت استفاده از آن درتمام پروژه های پرینتر سه بعدی، می تواند فیلامنتی همه فن حریف به حساب بیاید. پس از گذشت یک سال، colorFabb و Eastman Chemical با فیلامنت جدید nGen-flex با زگشتند. فیلامنتی بسیار محکم و نسبتا منعطف که با توجه به مقاومت حرارتی بالا میتواند کاربرد های پزشکی بسیاری داشته باشد.

فیلامنت انعطاف پذیر با مقاومت حرارتی بالا و سرعت سریع پرینت سه بعدی

شرکت هلندی colorFabb جزو پیشرو ترین شرکت های تولید کننده فیلامنت پرینتر های سه بعدی و گاهی نیز فیلامنت های غیر معمول می باشد. این کمپانی که به عنوان شعبه شرکت هلیان پلیمر( کمپانی خواهر شرکت پیترهلند) سال ها پیش شکل گرفت، به سرعت توانست با توجه به طیف وسیع فیلامنت های تولیدی خود که شامل فیلامنت های فلزی می باشد، بسیار مشهورشود. تنها چند هفته پیش بود که فیلامنت پایه استیل این شرکت که برای ساخت قطعات نمایشی بسیار ایده آل است، معرفی شد.

اما با استفاده از nGen_flex این شرکت قدم در راه ساخت فیلامنت های کاربردی نهاده است. در ساخت این فیلامنت، شرکت Eastman Chemical با معرفی پلیمر Flex 3D FL6000 – که خواص مهندسی بسیار جذابی دارد- سختی، مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و انعطاف پذیری را به ارمغان آورده است. ” این متریال به خوبی به عنوان یک ماده نیمه انعطاف پذیر با خواص پرینت پذیری آسان معرفی شده است که نیاز استفاده از اکسترودر های مخصوص برای پرینت مواد فلکسیبل را از بین برده است.” این فیلامنت ضریب سختی 95 را دارا است. توسعه دهندگان این متریال همچنین اظهار داشته اند که با تنظیم میزان پرشدگی قطعات، میتوان میزان انعطاف پذیری  یا سختی جنس پرینت شده را تعیین کرد.

فیلامنت انعطاف پذیر با مقاومت حرارتی بالا و سرعت سریع پرینت سه بعدی

فیلامنت های انعطاف پذیر زیادی در بازار وجود دارند اما فیلامنت nGen به دو دلیل در بالای تمام آنها قرار دارد. اول از همه، تمام فیلامنت های انعطاف پذیر باید با جریان کم و سرعت پایین پرینت شوند در حالی که با استفاده از این فیلامنت میتوان با سرعت های رایج پرینت سه بعدی قطعه مورد نطر را ساخت؛ که نتیجه آن نمونه سازی اولیه سریع می باشد. این ویژگی با استفاده از Amphora Flex FL600 که چسبندگی لایه به لایه بسیار خوبی دارد حاصل شده است. این خاصیت فوق العاده شیمیایی باعث می شود که بتوان با سرعت بالا این فیلامنت را پرینت کرد. این ماده میتواند در پرینتر های معمولی و رایج و بدون نیاز به استفاده از اکسترودر های مختص فیلامنت های انعطاف پذیر پرینت شود.

nGen-flex مقاومت دمایی تا 130 درجه سلسیوس را داراست و میتواند در دمای 121 درجه با استفاده از بخار استریل شود. این مورد می تواند برای موارد پزشکی بسیار جالب باشد زیراستریل کردن مواد در پزشکی جزو مهمترین نیاز های هر وسیله ای است. این بدان معنی است که پزشکان میتوانند مدل های جراحی پرینت سه بعدی شده را همراه خود به اتاق عمل ببرند و نگرانی بابت آلوده شدن محیط اتاق عمل نداشته باشند. این فیلامنت در حال ایجاد انقلابی در صنعت پزشکی است، در حالی ورود پرینت سه بعدی به این صنعت خود جزو موارد تازه می باشد.این گفته Ruud Rouleaux مدیر عامل شرکت colorFabb می باشد. خواص این ماده شامل پایداری و مقاومت در مقابل حرارت و مواد شیمیایی از تمام موارد مشابه خود سر تر می باشد و در حال گسترش مرزهای فیلامنت های انعطاف پذیر می باشد.

علاوه بر تمام این موارد،سختی و محکمی این فیلامنت، آن را گزینه مناسبی برای مهندسانی کرده است که در جستجوی تعادلی میان پایداری و انعطاف پذیری می باشند.برای مثال در ساخت قطعات داخلی اتومبیل، هنگامی که از دیواره کم و پرشدگی بسیار کم در پرینت سه بعدی قطعات استفاده شود، قطعه ساخته شده خاصیت انعطاف پذیری پیدا می کند در حالی که با افزایش پارامترهای ذکر شده می توان قطعه مستحکم را ساخت که این مورد کنترل گسترده ای را بر روی خاصیت های قطعه پرینت شده به ارمغان می آورد. به گفته کارشناس پرینت سه بعدی شرکت Eastman  ،جمع شدن تمام این ویژگی های کاربردی در کنار هم، یک راه حل بسیار کار آمد برای پرینت سه بعدی آسان را نوید می دهد که میتواند به صنعت ارزش بیشتری را ارائه دهد.

فیلامنت انعطاف پذیر با مقاومت حرارتی بالا و سرعت سریع پرینت سه بعدیفیلامنت انعطاف پذیر با مقاومت حرارتی بالا و سرعت سریع پرینت سه بعدی

انعطاف در طراحی به خوبی در ماشین پرینت شده F1 که حاصل همکاری colorFabb و دانیل موره از شرکت Open RCworked می باشد نمایان شده است. بنا بر این بود که تمام اتومبیل با استفاده از co-polyester پرینت شود و ما به این نتیجه رسیدیم که nGen-flex می تواند گزینه ایده آلی باشد. اما نکته مهم دیگر، امکان پرینت پروتز های مختلف با اسفاده از این فیلامنت می باشد که در عکس زیر نمایان است. برای این منظور این متریال قرار است در 5 طیف رنگی ارائه شود که در ابتدای کار در رنگ های مشکی و خاکستری تیره موجود خواهد بود.

به اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *