Search
Close this search box.

آینده طراحی اتومبیل با  پرینت سه بعدی بدنه “قاب فضایی عصر جدید”

گروه مهندسی EDAG ، لیزر زنتورم نورد، کانسپت لیزر و گروه BLM قاب نسل جدیدی را پرینت سه بعدی کرده اند که با استفاده از علم رباتیک، حتی کارهایی که برای انسان دشوار و خطرناک هستند را میسر کرده اند. آینده طراحی اتومبیل  این بدنه اتومبیل سبک و انعطاف پذیر با ترکیب تکنولوژی پرینترهای سه بعدی یا ساخت افزایشی، جوشکاری لیزر و تکنیک های خم کاری لیزری تولید شده است.

بسیاری از شرکت های اتومبیل سازی استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت قطعات مختلف خودرو را آغاز کرده اند.BMW ، Audi و Ford تنها نمونه هایی از این دست شرکت ها هستند که که همگان از استفاده آنها از تکنولوژی ساخت افزایشی آگاهی دارند، اما اکنون صحبت از شرکتی است که به استفاده از تکنولوژی لیزرها شهره است اما اکنون بیشترین تعهد را به ساخت کامل خودرو با استفاده از تکنولوژی پرینتر های سه بعدی دارد. گروه مهندسی EDAG – شرکت توسعه دهنده وسایل نقلیه – که مرکز آن در شهر ویزبادن آلمان واقع است، مسئول طراحی چندین خودرو نمادین ساخته شده با استفاده از تکنولوژی پرینتر های سه بعدی بوده است که تاکنون ساخته شده اند. اواخر سال 2014 شاهد رونمایی طرح مفمومی خودرو تری دی پرینت شده ی “لایت کاکون”، در نمایشگاه مطرح موتور ژنو بودیم، که بعد از خودرو مفهومی خیره کننده “سولمیت” ، ارائه شد.

آینده طراحی اتومبیل با  پرینت سه بعدی بدنه "قاب فضایی عصر جدید"

edag_light_cocoon_detail

does-3d-printed-nextgen-spaceframe-represent-future-automobile-design-3

گروه EDAG اکنون با پیوستن به  سه ابرقدرت دیگر، قصد طراحی خودرو فوق العاده خود یعنی “قاب فضایی نسل جدید” را دارد. دو شرکت از سه شرکت همکار در این پروژه هم وطن EDAG هستند؛ Laser Centrum Nord که مرکز آن در هامبورگ قرار داشته و به طور تخصصی بر روی جوش لیزر کار میکند، در حالیکه شرکت Concept Laser در بایرن- که به تازگی بیشترین رشد فروش را در سال 2015 ثبت کرد – متخصص در زمینه سیستم های ساخت افزایشی و پرینت سه بعدی می باشد. کمپانی سوم یعنی گروه BLM که تخصص آن بر برش لیزر می باشد، یک دفتر مرکزی در ایتالیا دارد ولی در آلمان و سایر نقاط اروپا نیر فعال می باشد. همکاری این چهار شرکت  با تخصص های متفاوت، به یک ساخت ترکیبی می انجامد که تکنیک ها و شگرد های متنوعی را شامل می شود.

میوه این همکاری شرکا را می توان در شاهکار پرینت شده آنها یعنی بدنی مفهومی اتومبیل یافت. بدنه ای کاملا سازگار که میتواند برای رده های متفاوتی از طراحی اتومبیل ها کاربرد داشته باشد، بخصوص اتومبیل هایی با ساخت و قدرت های متفاوت. بدنه ترکیبی خودرود که مدل مفهومی آن توسط EDAG معرفی شده است، گره های پرینت شده با استفاده از پرینتر های سه بعدی را با پروفیل هایی با طراحی هوشمندانه ترکیب می کند، به گونه ای که می توان مدل های شخصی سازی شده و متفاوت را بدون هیچ ابزارکاری و یا هزینه اولیه ای ساخت. قسمت های شخصی سازی شده ی این مدل، از پروفیل های استیل بهره می برد که میتوان، با تغییر ضخامت و هندسه دیواره های آنها، هرگونه مدل متفاوتی را تولید کرد.

زیبایی منحصر به فرد این خودروی پرینت شده ی سه بعدی در انعطاف پذیری آن است. مطابق با چهار شرکت همکار در این پروژه، تجهیزات ساخته شده با استفاده از پرینتر های سه بعدی در این خودرو را میتوان در محل مشتری و با توجه به طراحی انحصاری آن خودرو تهیه کرد. تمام پروفیل های مورد نیاز را میتوان با هم تولید کرد که با استفاده از خم کاری و برش لیزر به شیوه های دوبعدی وسه بعدی توسط گروه BLM انجام می پذیرد. قطعات پرینت شده، در نهایت با استفاده از جوشکاری لیزر توسط شرکت Laser Zentrum Nord انجام می پذیرد. مشخصه اصلی تکنیک جوشکاری با لیزر، در درزهای درهم و برهم جوش داده شده با ورودی حرارتی پایین است.آینده طراحی اتومبیل با  پرینت سه بعدی بدنه "قاب فضایی عصر جدید"

does-3d-printed-nextgen-spaceframe-represent-future-automobile-design-4does-3d-printed-nextgen-spaceframe-represent-future-automobile-design-2تکنولوژی ساخت افزایشی در ساخت “قاب فضایی نسل آینده” نقش اساسی ایفا می کند. شرکت Concept Laser ، متخصص در زمینه پرینتر های سه بعدی، از پروسه ساخت لیزری برای تولید نود ها و نقاط اتصال استفاده میکند ، که برای متصل کردن پروفیل های استیل بکار میروند. این نقاط اتصال می توانند با استفاده از اجزا استحکام بخش، برای هرگونه بارگزاری بهینه شوند. بنابراین هر نسخه ای از این مدل برای بارگزاری، یاتاقان کاری و ظرفیت و عملکرد مخصوص به خود بهینه شده است. این اجزا توسط پرینتر سه بعدی Concept laser X line 1000R تولید شده اند که با میزکار 630x400x500 میلی متر و لیزر 1kw خودنمایی میکند. طراحی پروفیل ها و نود ها با استفاده از CAE/CAD انجام شده به گونه ای که نیاز های بدنه یک اتومبیل را به طور کامل ارضا می کند.

با توجه به تکنیک های بیشمار ساخت و تولید که در خودروی قاب فضایی نسل آینده به کار رفته است، میتوان این خودرو را دورنمایی از بدنه اتومبیل های آینده دانست. این مدل مفهومی، انعطاف پذیری و وزن کم تولید شده با استفاده از پرینتر های سه بعدی را ، با بازده طراحی پروفیل ها- که بازده بالای آنها ثابت شده است- ترکیب میکند. انتظار داریم که اجرای این مدل را در اتومبیل های آینده EDAG شاهد باشیم.

 

 

منبع: + / ترجمه اختصاصی شرکت پژوهشگران صنعت آرتا

 

به اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *